תערוכה אחת ביום: דייגו ריברה ב-MoMA

במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק נפתחה בימים אלה תערוכה מיוחדת המוקדשת לצייר המקסיקני דייגו ריברה (1896-1957).

'הרומן' של המוזיאון עם האמן המקסיקני החל כבר בשנת 1931. באותה שנה הציג ה- MoMA תערוכה גדולה של עבודותיו של ריברה.

ריברה היה אמן מוכר, הדמות הכי מוכרת בקרב ציירי הקיר המקסיקנים, אנשי ה- Muralism, זרם אמנותי שנוצר בשנות העשרים של המאה הקודמת כתגובה למהפכה במקסיקו. מכיוון שלא ניתן היה להעביר את ציורי הקיר שלו (שמטבעם היו חלק מהקיר עליהם צוירו), הזמין המוזיאון את ריברה לניו יורק ששה שבועות לפני פתיחת התערוכה על מנת שייצור "ציורי קיר ניידים", ציורי קיר בשיטת הפרסקו (תמשיח) לציון אירועים מתוך ההיסטוריה של מקסיקו.

מהלך זה, בתקופת השפל הכלכלי הגדול, הוביל לביקורת ציבורית קשה על הנהלת המוזיאון.

לאחר פתיחת התערוכה, צייר ריברה עוד שלושה ציורי קיר שמתארים את ניו-יורק דאז, בתקופת השפל הכלכלי הגדול.

כך, לדוגמא, בציור הקיר "נכסים קפואים" (Frozen Assets) שצויר בשנת 1932 משלב ריברה הערכה לארכיטקטורה של העיר ניו-יורק יחד עם ביקורת על אי-השוויון הכלכלי ששרר בעיר. גורדי השחקים המוכרים מצויים בחלק העליון של הציור, בחלק המרכזי – הפועלים, העובדים, חסרי בית וכסף. הם אלה שאפשרו את בנייתם של גורדי השחקים וצמיחתם של בעלי ההון. בחלק התחתון – לובי של בנק ובו שומר, פקיד ושלוש דמויות שמבקשות לבחון את מצב נכסיהם שמופקדים בכספת הבנק.

מעניין לראות, שהתיאור של ריברה – קומוניסט בדעותיו הפוליטיות – את העיר ניו-יורק, המטרופולין הקפיטליסטי, מזכיר את כרזת הסרט "מטרופוליס" וסצנות מתוכו. ההבדל הגדול הוא, שהסרט הגרמני משנת 1927, בבימויו של פריץ לאנג, דגל בפיוס בין המעמדות, בהסכמה בין ההון לעבודה, ללא מהפכה.

בעקבות הצגתם של ציורים אלה החל דיון ציבורי בנוגע לערך החברתי והפוליטי של אמנות בתקופות של שפל כלכלי. דעותיו הפוליטיות של ריברה הובילו לעימותים, כשכתוצאה מאחד מהם הרסו אנשי צוות מרכז רוקפלר את ציור הקיר שלו "אדם בצומת דרכים" שהוצג במרכז בשנת 1934.

 * * *

דייגו ריברה: ציורי קיר עבור המוזיאון לאמנות מודרנית, Diego Rivera: Murals for the MoMA תערוכה עד 14.5.2012.

לפרטים נוספים על התערוכה באתר MoMA

לכתבה ב- Le Monde על התערוכה (צרפתית)

* * *

 רוצים לקרוא עוד על ה- MoMA? – כנסו לכתבה: מוזיאונים ומדיה דיגיטלית

 * * *

מירה-בל גזית ויולה זובריצקי – MiYu