מוזיאונים ומדיה דיגיטלית

מבוא

מדי חודש אני מקבלת ניוזלטר ממוזיאון פומפידו בפריז Centre Pompidou. אתמול קראתי פוסט חדש ומעניין של קולין דילנשניידר (Colleen Dilenschneider) שבוחן כיצד יכולים מוזיאונים לרתום את היכולות הגלומות במדיה דיגיטלית (מדיה חברתית ואינטרנט) על מנת לחשוף את עצם קיומם ואת פעילויותיהם לקהל רחב בצורה אפקטיבית.

דילנשניידר מסבירה, שבאמצעות עבודה נכונה במדיה חברתית ובאתר האינטרנט, ניתן לשלב תכנים המיועדים לארבעה טיפוסים שונים של לומדים, שהם קהל פוטנציאלי למוזיאונים: ויזואלי-חזותי; שמיעתי; תנועתי; וה'קורא-כותב'.

עשיתי 1+1 בעקבות הניוזלטר והמאמר, לקחתי את ארבעת הטיפוסים והמרתי אותם לטיפוסי גולשים (כי אנו מתמודדים עם מידע באינטרנט ובמדיה חברתית באותה צורה כמו לכל מידע אחר שאנחנו לומדים).

לצד הצגה של תמצית העדפותיו של כל אחד מהטיפוסים באינטרנט ובמידה חברתית הבאתי דוגמאות שמצאתי ליישום נכון ומוצלח על-ידי מוזיאונים בעולם.

וכן, זה בסדר אם אתם לא מוצאים שאתם טיפוס מובהק כזה או אחר. אין פה שחור ולבן, רובנו נמצאים בתחום האפור, קצת מפה וקצת משם.

לפיכך, התמהיל הנכון והנבון של כל יכולות המדיה החברתית והאינטרנט לטובת שיווק המותג (כן, גם מוזיאון הוא מותג) חשוב ביותר.

ארבעת הגולשים

גולש ויזואלי-חזותי יעדיף תמונות/צילומים, קטעי וידאו, תרשימים, דיאגרמות וכיוצא באלה. לטובתו ניתן להעלות קבצים לאתר הבית וכן לפתוח חשבון משתמש באתרים כמו You Tube, Flickr על מנת למשוך עוד מתעניינים;

הגולש השמיעתי ישמח למצוא קבצי אודיו באתר הבית שיסביר לו מה הוא עתיד לגלות במוזיאון, על פעילויות מיוחדות או יקנה לו ידע כללי. פודקאסטים להורדה הם גם דרך טובה לעניין סוג זה של גולש. ניתן להעלות, בנוסף, את הקבצים ל- You Tube להגדלת החשיפה.

מחקרים מראים שגם גולש תנועתי (Kinesthetic) מעדיף למידת מידע חדש אונליין. במיוחד היום, בעידן מסכי המגע והאפליקציות השונות שניתנות להורדה, בתשלום או בחינם למשחקים או למידע.

גולש מסוג קורא-כותב ישמח למצוא מידע על הפעילות בפייסבוק או בטוויטר, או בבלוג רשמי של המוזיאון, מידע שהוא יוכל להגיב לו בזמן אמת, או להשתתף ביצירתו (למשל, ככותב אורח או כמבקר).

מדיה דיגיטלית – דוגמאות לשימוש מושכל

המוזיאון לאמנות מודרנית במנהטן, ניו-יורק, ה- MoMa הוא דוגמא נהדרת לשימוש מושכל ואפקטיבי במדיה חברתית ובאינטרנט: אתר הבית של המוזיאון עשיר במידע – מילולי וחזותי; בבלוג של המוזיאון Inside/Out מעלים עובדי המוזיאון – אוצרי תערוכות, מדריכים ואחרים – פוסטים בנושאים הקשורים לפעילות המוזיאון, כל אחד מהזווית המקצועית שלו, וכמובן ניתן להגיב, להתייחס וליצור דיאלוג;   קבצי אודיו בנושאים שונים החל מהקלטות של פאנלים בכנסים שהתקיימו במוזיאון, דרך ריכוז מידע בנושא מסוים, וכל בתיאורי תערוכות ותצוגות שונות; למוזיאון דף אוהדים בפייסבוק שמתעדכן באופן רציף, ובו למעלה מ- 600,000 אוהדים; ניתן גם למצוא את המוזיאון בטוויטר עם למעלה מ- 380,000 עוקבים; וב- Foursquare עם טיפים ועדכונים על מה חדש ומה קורה בזמן אמת במוזיאון, אולי תתפתו להיכנס כשאתם ממילא בסביבה; וכמובן – מועדון חברים (מה, עוד לא הצטרפתם?) עם הטבות ייחודיות, כמו שעות פתיחה מיוחדות רק לחברי המועדון לתערוכה הנוכחית של אנדי וורהול, אירועים ייחודיים ובלעדיים והנחות לאירועים פתוחים לקהל הרחב; וניוזלטר עדכונים במינון שאתם בוחרים; ניתן גם להוריד אפליקציות לאייפון ולאייפד ולצפות בהם בתמונות מאוספי המוזיאון, לשמוע קבצי אודיו ולצפות בקטעי וידאו.

מוזיאון ד'אורסי הפריזאי (Musée d'Orsay) מציע אתר בית מלא מידע, ובו, בין היתר, מפה אינטראקטיבית של המוזיאון ואוספיו, לחיצה על החדר או האולם הרלבנטי תוביל לדף הסבר.

מוזיאון הפראדו שבמדריד (Museo Nacional del Prado) חידש ועדכן לאחרונה את אתר הבית שלו, תוך שימת דגש על המדיה הדיגיטלית במסגרת האתר עצמו (ראו את עמוד המולטימדיה). בנוסף, עושה מוזיאון הפראדו שימוש נרחב בערוץ ה- You tube להפצת סרטוני וידאו המתעדים אוספים קיימים, תהליכי רסטורציה של תמונות ואירועים מיוחדים שהתקיימו בו. גם כאן ניתן להירשם לניוזלטר שיישלח באמצעות המייל, להצטרף למועדון חברים, להצטרף לכ- 84,000 אוהדים של המוזיאון בפייסבוק ולקבל עדכונים שוטפים שם; או – ציוצים אמנותיים בטוויטר.

וגם למוזיאון ישראל בירושלים נוכחות מרשימה במדיה הדיגיטלית. אתר הבית שלו מלא מידע, וכולל הזמנה להרשמה למידעון חודשי. בנוסף, החלו לעשות שימוש ב- You Tube להעלאת סרטונים התעדים אירועים מיוחדים בחיי המוזיאון, כמו אירועי הפתיחה המחודשת של המוזיאון לקהל בחודש יולי האחרון (שמתועדים גם בגלריית תמונות). למוזיאון דף אוהדים בפייסבוק שמתעדכן בצורה שוטפת; ובאתר עצמו קיימת לשונית שיתוף שמאפשרת שיתוף של התכנים במדיה חברתית, הדפסה או שליחה במייל.

ואחרון חביב, שהזכרתי גם בהתחלה, מוזיאון פומפידו בפריז, מקדיש עמוד באתר הבית שלו שמרכז את כל המקורות העומדים לרשות הגולשים (ressources en ligne).

בעלי עסק?

בידקו האם אתם מכוונים את המאמצים השיווקיים שלכם במדיה הדיגיטלית כך שאתם פונים לכל ארבעת טיפוסי הגולשים. כנסו לקישורים, בחנו איך פועלים המוזיאונים למקסם את החשיפה שלהם ללקוחות פוטנציאליים מקרב הגולשים, קחו דוגמאות ורעיונות, ערכו את השינויים המתאימים ו… בהצלחה!

אנחנו פה אם אתם זקוקים סיוע. רוצים לדעת עוד? כנסו ל- MiYu אנחנו ול- MiYu עבורכם.


מירה-בל ויולה – MiYu

מעדניה עסקית - שיווק יצירתי בתחום הקולינריה, האלכוהול והחיים הטובים